Prelucrarea fondului muzical din Biblioteca Academiei Române, filiala Cluj-Napoca

7 octombrie 2016 la 12:38 PM | Publicat în Acțiuni, Cercetare | Lasă un comentariu
Etichete: , , ,

Fondul muzical al Bibliotecii Academiei

Biblioteca Academiei Române – Filiala Cluj-Napoca deţine o colecţie impresionantă de publicaţii aparţinând patrimoniului cultural naţional din România. Pe lângă documentele tipărite, originale sau reproduceri din secolele XV-XX, instituţia deţine şi un fond de partituri manuscrise. O mică parte dintre titluri se regăsesc în colecțiile eclesiastice (manuscrise muzicale aflate în colecţiile de documente provenind de la culte protestante: calvine și unitariene), şi astfel sunt semnalate în lucrările de referinţă. Restul reproducerilor şi manuscriselor muzicale rămân nevalorificate fiind fie neprelucrate,  fie prelucrate ambiguu.

Consultând în prealabil materialul documentar, împărţit aleatoriu în 17 pachete muzicale (cca. 5000 de foi manuscrise   – vezi fig. 5), din iulie 2015 s-a discutat problema prelucrării fondului, condiția de bază fiind elaborarea unui catalog intern şi introducerea lor în catalogul online al bibliotecii. Colectivul redacțional și de cercetare – Drd. Emese Sófalvi, absolventă a Academiei de Muzică „Gh. Dima” Cluj (referent de specialitate), Dr. Bogdan Crăciun (şef serviciu Servicii de documentare, referințe și colecții speciale) şi Ildikó Másody (bibliotecar) – şi-a propus asigurarea valorificării materialului documentar. Participarea referentei de specialitate în programul internaţional Klebelsberg i-a permis realizarea unei documentări ample, consultarea cu reprezentanţii instituţiilor care deţin partituri muzicale manuscrise (Biblioteca Academiei „Gh. Dima” din Cluj şi Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” Cluj, Biblioteca Naţională din Budapesta, Ungaria)   cercetarea folosindu-se şi de metodele analizei comparative.

Vizibilitatea și coerența documentelor muzicale au fost îngreunate de multitudinea exemplarelor neidentificate şi de fișele incomplete. Condiţia catalogării lor a fost respectarea atât a standardele de catalogare curente cât şi imperativelor muzicologice. Considerând că gradul de utilizare și valorificarea materialului pot fi îmbunătățite semnificativ prin restructurare, urmărind desigur integritatea fondului, desprinderea aşa-ziselor „pachete muzicale” a rezultat în prelucrarea standardizată şi înregistrarea a mai mult de 150 de titluri individuale în catalogul public a Bibliotecii Academiei (faţă de cele 32 stabilite iniţial). Deşi documentele s-au păstrat în condiţii optime, au fost necesare şi mici recondiţionări (învelirea uniformă în carton, însemnările de identificare ori schimbarea sforii subțire cu o panglică) toate contribuind la activitatea de conservare a documentelor.

Având în vedere că majoritatea manuscriselor şi a reproducerilor nu dispune de foaie de titlu, în demersul catalogării activitatea cea mai interesantă s-a dovedit a fi identificarea autorului şi stabilirea titlului operei muzicale. Însemnările multiple de proprietate, datările, precum şi textele inserate de copişti sau de interpreţi adaugă note personale – la propriu şi la figurat – colecţiei muzicale.

Deşi în registrele de inventar ale instituţiei nu există date privind provenienţa lor, pe parcursul prelucrării tematica, genul muzical preponderent şi adnotările proprietarilor au conturat din ce în ce mai bine originea materialelor muzicale copiate şi litografiate, păstrate în prezent în  Biblioteca Academiei Române, Filiala Cluj.

Majoritatea partiturilor datează din prima parte a secolului XIX (anii 1816-1846), şi pot fi asociate cu activitatea unor instituţii culturale din Cluj: Teatrul Naţional, Conservatorul, precum şi cu viaţa muzicală care se petrecea în cadrul Colegiului Reformat Cluj. Se observă preponderenţa repertoriului vocal şi vocal-simfonic: notele aparţin fie scenei lirice (arii, fragmente din opere şi texte de librete, opere complete, melodrame, oratorii), fie sunt compoziţii folosite în reprezentaţiile religioase şi ceremoniale (imnuri, requiem-uri, compoziţii ocazionale). Un număr mic al documentelor constituie culegerile de melodii şi materialele cu caracter pedagogic (noţiuni de teoria muzicii, bazele cântatului la pian sau la orgă). Muzica instrumentală este reprezentată doar prin câteva piese pentru pian solo sau orgă, transcripţii şi fragmente de muzică de cameră. Un exemplu individual constituie cărticica de dans (cu melodii şi coreografii notate) de la începutul secolului XIX.

În lista autorilor regăsim nume ca Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert, compozitori de operă populari în epocă (Daniel Auber, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Carl Maria von Weber, Peter Winter etc.), muzicieni din Ungaria (Franz Erkel, Benjamin Egressy, Jozsef Szerdahelyi) sau artişti rezidenţi în Cluj (József Ruzitska şi Georg Ruzitska).

Documentele prelucrate până în prezent pot fi accesate şi în catalogul online al bibliotecii, căutarea fiind posibilă după autor, titlu. (Catalogul online poate fi consultat aici: http://portal.bibacadcj.qulto.ro/ro/web/guest/search – pentru a vedea o listă completă a materialului prelucrat, se poate căuta după cuvintele cheie partituri sau manuscrise muzicale, urmând în viitor reevaluarea tuturor titlurilor muzicale existente deja în diferitele colecţii speciale ale Bibliotecii Academiei. Dezideratul colectivului redacţional este de a facilita accesul la sursele de bază a cercetări profesionale: studii muzicologice, contribuții privind istoria teatrului și a activității societății muzicale din Cluj, recepția compozitorilor contemporani de la prima jumătate a secolului XIX, precum și la unele aspecte ale istoriei pedagogiei muzicale din Transilvania.

Material realizat de Emese SOFALVI

img_2239

Foto 1 – Imagini din timpul prelucrării fondului.

img_2238

Foto 2  – Partituri muzicale

dscn8843

Foto. 3.  – Partituri muzicale. Selecţie.

capuletti

Foto. 4.  – Partituri muzicale. Selecţie.

img_8083

Fig. 5 – Pachete muzicale

Lasă un comentariu »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Creează gratuit un site web sau un blog la WordPress.com.
Entries și comentarii feeds.

%d blogeri au apreciat: